Nunca
debemos perder de vista o carácter unitario que debe ter todo escrito, calquera
que sexa a súa natureza (narración, descrición, exposición ou argumentación)
Esta unidade refírese ás tres fases retóricas coñecidas: invención, disposición
e elocución, tanto se se consideran independentemente ou no seu conxunto.
.- Polo tanto, no momento da invención,
será preciso descartar todas as ideas que non se refiren directamente ao tema.
Tan importante como acopiar ideas é rexeitar as inútiles ou impertinentes.
.- A disposición esixe igualmente que,
entre as partes do escrito, haxa unha trabazón e unha proporción internas, de
modo que se artellen loxicamente. E iso sen descoidar o feito de que a
variedade é necesaria para comunicar interese ao que se di.
.- A elocución debe adecuarse exactamente á
natureza xeral do tema e á particular do parágrafo; porque nun destes pode
dominar o ton expositivo, no seguinte o irónico, noutro o refutatorio... o
idioma terá que irse pregando a estas necesidades, pero sen perder a
uniformidade do rexistro adoptado. Queremos dicir que un parágrafo non pode
estar escrito en ton familiar, e pasar del a outro de ton neutramente
expositivo, e a outro exaltado ou pretendidamente lírico. O efecto total sería
de abigarramento e de caos.
UN EXEMPLO:
(1)"Unhas campás espértanme; son
tres campás: dúas fan un "tan, tan" sonoro e ruídoso, e a terceira,
como sobrecollida, temerosa, canta, por baixo deste acompañamento, unha melodía
longa, suave e melancólica. (2) Cervantes oiría entre soños todas as
madrugadas, como eu agora, estas campás melodiosas. (3) Aínda é de noite;
todavía a luz da alba non clarea nas rendixas da porta e da ventá. E eu volvo a
durmir. (4) E logo, as mesmas campás, o mesmo acompañamento clamoroso e a mesma
melopea suave, tórnanme a espertar. Xa a luz do novo día pinta raias e puntos
vivos nas madeiras das portas. Unha pombas ronronean no piso de arriba e andan
con golpen menudos sobre o teito; os pardais pían furiosos; asubía un merlo ao
lonxe... O campo está verde; na distancia, cando abrín a ventá, un vetusto
caserón, un dese típicos caserón manchegos, pechados sempre, amosa os seus tres
balcóns vellos, coas madeiras despintadas, misteriosas, inquietadoras".
Azorín
1.-
A INVENCIÓN:
Non require moito esforzo comprobar a
unidade da invención. Azorín proponse describir o seu primeiro espertar en
Esquivias, de onde foi a esposa de Cervantes; quixo sentir algunhas das
impresións que experimentaría este cando estivo alí e coñeceu á que sería a súa
muller.
O fragmento posúe, por tanto, un carácter
descriptivo. Alude, primeiro ás sensacións auditivas, e despois a sensacións
visuais. Sons e cores constitúen, pois, a invención do texto, non con
fría obxectividade, senón matizándoos con "impresións subxectivas"
que confiren ao texto un marcado carácter literario.
2.-
A DISPOSICIÓN:
O fragmento consta de dous parágrafos: o
(1) e o (4); o (3) no fai senón completar ao (1), que se refire a sons, cunha
referencia á falta de luz. O (2) intróducese entre eles coa finalidade de que o
lector non esqueza o obxectivo do ensaio: "sentir como Cervantes".
No (1) ( e o (3) que o continúa) o autor
expón o tema. Espértano "unhas campás", que na segunda oración
precisará "tres"; é capaz de describir as súas cualidades, non
percibe formas nin colores.
O (4) aportará sensacións visualis. Comeza
en paralelismo co (1). Na segunda metade, o parágrafo adícase por completo a
impresión dos ollos.
A disposición do fragmento obedece, pois, a
un esquema fortemente unitario:
-
(1) e (3): Primeiro espertar
-
(2): contribuíndo á unidade total o autor non exquece o tema xeral : "a
noiva de Cervantes".
-
(4): Segundo espertar.
3.-
A ELOCUCIÓN:
O fragmento de Azorín representa os
obxectos mediante un ponderado relevo das cualidades que neles percibe o autor,
confiado nos adxectivos.
RESUMO:
O fragmento de Azorín revela unha evidente
unidade nos seus tres compoñentes. Sendo a intención do autor describir as
sensacións visualis e auditivas do seu espertar en Esquivias, a elas limítase,
nelas concentra a súa invención. Como ese espertar faise en dous momentos, a
cada un adica un parágrafo ( (1) e (4)). Posto que a causa dese desvelo é
idéntica, marca esa identidade ao comezo de cada parágrafo. Dado que só no
cuarto hai luz, só nel hai descripcións visuais.
A disposición obedece en todo o proceso
cronolóxico do espertar. E a unidade fortalécese neste punto mediante a
homoxeneidade dos obxectos que evoca (sons de campás, ruídos de aves, casas) e
o contraste das súas cualidades.
Por último, a elocución supedítase ao
designio do escritor mediante un sabio emprego da adxectivación que potencia as
cualidades dos obxectos e os opón. Non poucas veces, as series de adxectivos
revelan o carácter emotivo e artístico do escrito.
Ningún comentario:
Publicar un comentario