Para
titular adecuadamente textos, debemos repasar os pasos que vimos de sinalar
para efectuar as anteriores actividades, útiles todas elas para realizar a que
agora nos ocupa:
- Lectura previa do texto
- Subliñado das ideas importantes
- Esquematizar e resumir en borrador
- Localizar a idea básica do texto que
englobe o maior exponente do contido do texto:
EXEMPLO A: Causas que explican os
arcaísmos e ambientes idóneos para a súa conservación.
EXEMPLO B: O teatro simbolista e expresionista,
primeiras
novidades da dramaturxia do noso século.
EXEMPLO C: Visión social da novelística
de Agustí e a fantasía na de Cunqueiro.
EXEMPLO D: Triple dirección do
castelán, desarraigando varias formas e creando o seu propio romance.
. Características dunha boa titulación:
.. Non debe sobrepasar as quince
palabras.
.. A súa formulación pode facerse por
medio dunha frase ou un nome en abstracto.
.. No seu enunciado debe posuír
referencias do todas as partes do texto ou a todos os seus parágrafos.
.. Nunca ten que ser unha frase
completa do texto.
.. É bo empezar entrenándose con
parágrafos illados.
EXEMPLOS:
a.-
Ademais do ácido carbónico, o misto ou
buxía transfórmase en auga, e para convencernos de que dunha chamiña prendida
despréndese vapor, basta suspender encima da chama un vaso común, ben limpo,
seco e frío. Verase que ao punto empáñase e que diminutas gotiñas humedecen o
seu interior. Se puideramos conservar por moito rato o frío do vaso, poderiamos
obter, mediante a combustión dunha vela común, un vaso cheo de auga cristalina
e pura.
b.- A Ciencia, que se serve constantemente do
termómetro, aportou principalmente dúas clases de graduación: a
"centígrada" (a máis usada en España), na que o punto do xelo márcase
0 (cero), e o da auga fervendo marca 100 (cen); e a "Fahrenheit", que
conta a ebullición da auga aos 212 graos, correspondendo o do xelo en fusión á
cifra 32 da súa graduación.
c.- A Natureza suminístranos fontes de enerxía
inmediatas. O vento, a auga dos ríos, mesmo as mareas e a calor do Sol, son
fontes directas de enerxía. Hai outras fontes que, se ben prove_en da Natureza,
non as rende esta dunha maneira tan directa, senón por mediación do home.
TÍTULOS:
a.- A combustión dunha vela común produce auga.
b.-
As dúas clases de graduación do
termómetro: a centígrada e a Fahrenheit.
c.- Fontes de enerxía da Natureza: directas e
indirectas.
EXEMPLO F:
A linguaxe é a facultade que o home posúe
de poder comunicar os seus pensamentos. A súa misión esencial é a comunicación,
facilitar a relación entre as persoas. O seu primiero valor é o social.
Pero como facultade humana a linguaxe
comeza sendo infantil balbuceo, insolidario e solidario, gozosa manifestación
do abraiado "infante", que en perfecta inocencia vai nomeando as
cousas, diferenciándoas coa palabra e diferenciándose el do mundo. Di Pedro
Salinas que o neno, ao nomear ao can, á casa, á flor, convirte o nebuloso en
claro, o indeciso en concreto... "o que significa que a linguaxe é o
primeiro, e eu diría que o último modo que se lle dá ao home de tomar posesión
da realidade, da facerse dono do mundo".
A linguaxe, pois, en canto á facultade do
ser humano é unha forma de trascendencia, de asegurar a personalidade, de
proxectarse, de liberarse das caóticas sensacións do mundo para transformalas
en datos de conciencia, en representacións mentais, en obxectos...
TÍTULO:
A linguaxe, medio de comunicación cos
demais e de proxección persoal.
EXERCICIO 6
Titula os seguintes parágrafos e o texto:
1.-
Despois dunha longa espera de séculos, a promesa de salvación, anunciada por
Deus no Paraíso, lembrada polos profetas, está próxima a cumprirse. O Señor
servirase para anunciar a venida do Mesías ao mundo dun home que se chamará Xan
o Bautista.
2.-
Para o disléxico ofrece relativamente menores dificultades a lectura de cifras
e mesmo de números. Hai varios feitos que explican este estado de cousas: o
estímulo visual é menos complexo (só existen dez signos diferentes que aprender
e, no referente á lectura de números, a cantidade de elementos por analizar,
xeramente non pasa de catro); por outra parte, na lectura dos números non se
presentan os problemas fonéticos que plantexa a lectura de palabras.
3.-
A escola, para o neno, non representa soamente a adquisición duns coñecementos
necesarios. Constitúe, tamén, a súa inserción nun medio social que vai
continuamente ampliándose dende as clases da escola de párvulos ata o último
curso de bacharelato. Este segundo aspecto, o social, con frecuencia
subestimado e ata descuidado cando se vive en condicións materiais difíciles, é
tan importante como o primeiro.
.-
O primeiro risco no ensino da ortografía é a falta de interese do neno. En
favor da lectura intervén o desexo que sente este de posuír un coñecemento en
que no seu ensino cooperan todos cantos o rodean, ademais da esperanza de
entender a significación do escrito. A curiosidade pode interesarlle cando o
pedagogo segue a marcha natural do pensamento infantil gracias á axuda do
concreto. Pero na ortografía non hai dúbida que poida interesar ao neno. As
razóns que xustifican o seu emprego pode comprendelas o adulto, pero para o
neno non son accesibles, xa que, de feito, o único estímulo para o escolar que
aprende ortografía é o de complacer ao seu mestre e o de ter éxito. Ambos son
estímulos mediocres que non deixan pegada, nin no seu interese nin na súa
curiosidade. Ningún outro aprendizaxe está tan influído polo signo da
obrigación escolar como o da ortografía.
Ningún comentario:
Publicar un comentario